Actueel
Het platform van DDZ als leadgenerator met behulp van Artificial Intelligence (AI), wel of niet een goed idee?
Door Marc Kleinhaarhuis. Wellicht herken jij je in het volgende, wij (Microsign) worden regelmatig gebeld door bedrijven/organisaties die een oplossing zoeken welke wij niet in ons dienstenpakket hebben. Afhankelijk van de vraag heb ik een soort shortlist in mijn hoofd “probeer het eens daar of daar” maar even zo vaak heb ik het antwoord niet. Dit brengt mij op twee dingen, blijkbaar hebben veel zoekende organisaties moeite met het vinden van een passende aanbieder en waarom hebben wij binnen DDZ, voor de ouderen onder ons, niet een soort digitale Gouden Gids op basis van dienstverlening. Met zoveel aangesloten organisaties moeten wij toch (bijna) elke klantvraag kunnen invullen.
Toen het Windesheim onze stichting DDZ een half jaar geleden vroeg of wij een uitdagend project hadden voor een 4-tal HBO-ICT studenten konden wij daar geen nee op zeggen. Een van onze kerntaken is immers het profileren van de regio Zwolle als de digitale hoofdstad van Nederland. Onze uitdaging was om met iets te komen wat nieuw, nuttig, innovatief én leerzaam is.
Hoe gaaf zou het zijn wanneer er met behulp van AI van alle bij DDZ aangesloten organisaties een profiel gemaakt kon worden en waarmee potentiële opdrachtgevers op een slimme wijze gematched kunnen worden met de in de regio gevestigde IT- en E-Commerce organisaties. Het DDZ Platform als leadgeneratie voor de aangesloten leden. Uitgangssituatie bij deze opdracht:
- Breng de dienstverlening van alle aangesloten organisaties met behulp van AI in kaart;
- Help de zoekende partij, eveneens met behulp van AI, om tot een goede projectomschrijving te komen. Hierbij dient het salesproces op een natuurlijke en prettige wijze plaats te vinden waarbij relevante vragen gesteld worden over de branche, type organisatie, wensen en budget;
- Matching dient relevant te zijn en plaats te vinden op inhoud én zachte kenmerken. Geen resultaten op een enkel zoekwoord en betaalde advertenties zoals nu bij Google het geval is;
- Matchingresultaten dienen door beide partijen beoordeeld te worden waardoor er een steeds betere en slimmere matching plaats vindt;
- Het onderliggende algoritme dient toekomstig ook op andere vlakken ingezet te kunnen worden zoals vacatures.
Afgelopen donderdag hebben Ramon, Kevin, Basad en Jacco deze opdracht voor DDZ voltooid en is er een eerste versie van de matching tool opgeleverd en live gezet. Alle complimenten voor deze studenten die de sprong in het diepe hebben genomen, vele uitdagingen hebben overwonnen en iets zeer vernieuwends hebben neergezet wat naar ons idee voor nu nog echt uniek is.
Artificial Intelligence gaat echter pas goed werken nadat het “gevoed” is met vele voorbeelden en geslaagde matches. Dit project krijgt in het najaar nog een vervolg waarbij wij de DDZ leden gaan vragen om het systeem zoveel als mogelijk te leren van de eigen organisatie, dienstverlening en projecten. De grote winst, het in de regio houden van mooie projecten en voorgesorteerde potentiële klanten waarmee je direct de tweede fase van het salesgesprek in kunt (en koop dit maar eens in bij een gespecialiseerd bureau).
Door Marc Kleinhaarhuis. Wellicht herken jij je in het volgende, wij (Microsign) worden regelmatig gebeld door bedrijven/organisaties die een oplossing zoeken welke wij niet in ons dienstenpakket hebben. Afhankelijk van de vraag heb ik een soort shortlist in mijn hoofd “probeer het eens daar of daar” maar even zo vaak heb ik het antwoord niet. Dit brengt mij op twee dingen, blijkbaar hebben veel zoekende organisaties moeite met het vinden van een passende aanbieder en waarom hebben wij binnen DDZ, voor de ouderen onder ons, niet een soort digitale Gouden Gids op basis van dienstverlening. Met zoveel aangesloten organisaties moeten wij toch (bijna) elke klantvraag kunnen invullen.
Toen het Windesheim onze stichting DDZ een half jaar geleden vroeg of wij een uitdagend project hadden voor een 4-tal HBO-ICT studenten konden wij daar geen nee op zeggen. Een van onze kerntaken is immers het profileren van de regio Zwolle als de digitale hoofdstad van Nederland. Onze uitdaging was om met iets te komen wat nieuw, nuttig, innovatief én leerzaam is.
Hoe gaaf zou het zijn wanneer er met behulp van AI van alle bij DDZ aangesloten organisaties een profiel gemaakt kon worden en waarmee potentiële opdrachtgevers op een slimme wijze gematched kunnen worden met de in de regio gevestigde IT- en E-Commerce organisaties. Het DDZ Platform als leadgeneratie voor de aangesloten leden. Uitgangssituatie bij deze opdracht:
- Breng de dienstverlening van alle aangesloten organisaties met behulp van AI in kaart;
- Help de zoekende partij, eveneens met behulp van AI, om tot een goede projectomschrijving te komen. Hierbij dient het salesproces op een natuurlijke en prettige wijze plaats te vinden waarbij relevante vragen gesteld worden over de branche, type organisatie, wensen en budget;
- Matching dient relevant te zijn en plaats te vinden op inhoud én zachte kenmerken. Geen resultaten op een enkel zoekwoord en betaalde advertenties zoals nu bij Google het geval is;
- Matchingresultaten dienen door beide partijen beoordeeld te worden waardoor er een steeds betere en slimmere matching plaats vindt;
- Het onderliggende algoritme dient toekomstig ook op andere vlakken ingezet te kunnen worden zoals vacatures.
Afgelopen donderdag hebben Ramon, Kevin, Basad en Jacco deze opdracht voor DDZ voltooid en is er een eerste versie van de matching tool opgeleverd en live gezet. Alle complimenten voor deze studenten die de sprong in het diepe hebben genomen, vele uitdagingen hebben overwonnen en iets zeer vernieuwends hebben neergezet wat naar ons idee voor nu nog echt uniek is.
Artificial Intelligence gaat echter pas goed werken nadat het “gevoed” is met vele voorbeelden en geslaagde matches. Dit project krijgt in het najaar nog een vervolg waarbij wij de DDZ leden gaan vragen om het systeem zoveel als mogelijk te leren van de eigen organisatie, dienstverlening en projecten. De grote winst, het in de regio houden van mooie projecten en voorgesorteerde potentiële klanten waarmee je direct de tweede fase van het salesgesprek in kunt (en koop dit maar eens in bij een gespecialiseerd bureau).
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen